Відділ мистецтвознавства Інституту народознавства НАН України функціонує як науковий підрозділ від моменту перетворення Львівського відділення Інституту мистецтвознавства, фольклору й етнографії НАН України в Інститут, тобто, від лютого 1992 р. Серед фундаторів мистецтвознавчої науки в Інституті значаться такі вагомі українські вчені, як П.М. Жолтовський (1904 – 1986), В.Ф. Любченко (1921 – 2001), Ф.С. Петрякова (1931 – 2020), М.І. Моздир (1928 – 2018), В.А. Овсійчук (1924 – 2016). Упродовж 2000-х – 2020-тих рр. у відділі працювали також у різний час такі відомі львівські та українські мистецтвознавці, як Д.П. Крвавич (1926 – 2005), В.С.Вуйцик (1934 – 2002), О.Ф. Сидор (1946 – 2022). Володимир Антонович Овсійчук був багатолітнім завідувачем відділу та сприяв розробці нових наукових напрямів і стратегій досліджень.
Здійснення фундаментальних досліджень історії художньої культури України в її видовому, жанровому та стилістичному розмаїтті в часовому проміжку від середньовіччя і до сьогодення, а також вивчення, систематизація та інтерпретація явищ художньої творчості як інтегральної частини життя соціуму, пошук вираження в художніх образах його духовних, культурних та естетичних координат.
Історія українського мистецтва; українське сакральне мистецтво від середньовіччя до модернізму; історія архітектури та монументально-декораційного мистецтва (орнаменту); соціальна історія мистецтва та візуальна культурологія; формально-іконологічний, контекстуальний та постколоніальний підходи до історії й інтерпретації мистецтва; екокритика; історія і теорія театрального мистецтва, методологічні засади драматичного мистецтва.
Комплексна тема відділу на 2024 – 2028 рр.: Українське мистецтво у ландшафті європейської культури: перегляд ключових наративів. У широкому сенсі тема ставить за мету остаточне подолання колоніального імперського метанаративу у підході до аналізу й викладу історії українського мистецтва на широкому часовому відтинку, встановлення іманентних ознак національної художньої культури, які дозволили їй зберегти оригінальність і суб'єктність, незважаючи на інтеграційні зусилля метрополій. Українське мистецтво змагало за цінності і прагнуло виразити себе як частину культурно-цивілізаційного європейського світу; російське мистецтво як продукт колоніальної культури ставило себе в позицію апріорі вищу і експансивну, з огляду на її метрополітальність та виявляло чітку тенденцію до абсорбції досягнень національних культур, їх творчих ідей чи самих діячів у загальну імперську конструкцію культури.
Саме з такої методологічної позиції запропонована наукова тема має на меті переглянути і переосмислити українську мистецьку спадщину як результат формування у ній самостійних творчо-інтелектуальних сил та їх реакцію на історичні обставини і цивілізаційні виклики.
Електронна адреса відділу: wimart@ ukr.net
2024 “The Visual Arts in Europe: An Open History” (EVA) International Association of Research Institutes in the History of Art (RIHA) (Назар Козак, Софія Король, Оксана Герій, Мар'яна Левицька)
2024 “Theophil Hansen transregional – Dissemination and Reception of Historicist Architecture” (Institute for Habsburg and Balkan Studies (IHB) of the Austrian Academy of Sciences (ÖAW), Vienna) (Оксана Герій)
2024-2023 академ. рік IU-Ukraine Nonresidential Scholars Program at Indiana University (Марʼяна Левицька)
2023 “Global Perspectives on Art & Ecology II” Karlsruhe Institute of Technology, Art History, Jehle team (Назар Козак)
2022 “Global Perspectives on Art & Ecology I” Karlsruhe Institute of Technology, Art History, Jehle team (Назар Козак)
2022 “From Kyivan Rus’ to Modern Ukraine” Dumbarton Oaks (Назар Козак, Софія Король, Мар'яна Левицька)
2022 Ukraine-Forum auf dem Deutschen Kunsthistorikertag Онлайн-форум істориків мистецтва присвячений війні в Україні (Марʼяна Левицька)
2022 «Under Shelling. Art Historical Revisions in the Light of the War in Ukraine». Institut für Kunst- und Bildgeschichte der Humboldt Universität zu Berlin (Марʼяна Левицька)
2019-2020 “Art and Ecology” Getty Research Institute (Назар Козак)
2018 MAG 2018 Annual Convention. Lviv, Ukraine June 27-29. International Association for the Humanities Convention «The Image of the Self», Andrey Sheptytsky Center Ukrainian Catholic University Lviv, Ukraine (Володимир Жишкович)
Іжевський А.В. Галицька сатира як феномен графічного мистецтва другої половини ХІХ – початку ХХ ст.: еволюція художньо-образної системи та “рефлексії сміхової культури”. – К.: НВП “Видавництво “Наукова Думка” НАН України, 2024. – 318 с.
Eclecticism in Late Medieval Visual Culture at the Crossroads of the Latin, Greek, and Slavic Traditions, ed. Maria Alessia Rossi and Alice Isabella Sullivan, Berlin, Boston: De Gruyter, 2022
Левицька М.К. Львівський портрет кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.: Художній і меморіальний виміри.-- К.: НВП “Видавництво “Наукова Думка” НАН України, 2019. – 166 с. – ISBN 978-966-00-1696-5
Церковне мистецтво України: у 3-х т. Харків: Фоліо, 2019-2021 рр.;
Medieval and Early Modern Art in Central Europe (еd. By Deluga Waldemar, Rywiková Daniela). Ostrava: Ostravská univerzita, 2019;
State Construction and Art in East Central Europe, 1918-2018 (ed. by Agnieszka Chmielewska, Irena Kossowska, Marcin Lachowski). Routledge Publishing, 2023 DOI:10.4324/9781003265818-7;
Голод, Ігор; Кравченко Ярослав; Козак, Назар. та ін. Українське образотворче мистецтво: імена, життєписи, твори, ред. Ігор Голод та Роман Яців. Харків, 2012. 720 с.
Козак, Назар. Образ і Влада: Княжі портрети в мистецтві Київської Русі XI століття. Львів: Ліга-Прес, 2007. 156 с.
Жишкович В.І. Пластика Русі-України: X - перша половина XIV століть. – Львів: Ін-т народознавства НАН України, 1999. – 240 с. : іл. — ISBN: 966-02-1232-1.
Грималюк Р., Гупало Н., Жишкович В. Церква Святого Миколая у Золочеві. – Львів: Місіонер, 2007. – 48 с.: іл. ISBN: 966-658-085-3
Проців І., Жишкович В. Храм Святої Анни у Львові. – Львів: [б. в.], 2016. – 80 с.
Жишкович В., Щодра О. Русь-Україна від княжої доби до епохи Ренесансу. — Кн. 5. Науково-мистецький посібник серії «Художня культура України». – Львів: ПП ВД «Артклас», 2016. – 169 с.: іл.