
Наукова конференція "Володимир Антонович Овсійчук: людина і вчений"
З нагоди вшанування 100-річчя від дня народження відомого українського мистецтвознавця Володимира Овсійчука в Інституті народознавства НАН України відбулася наукова конференція
10 – 11 жовтня 2024 р. в Інституті народознавства НАН України відбувалася наукова конференція «ВОЛОДИМИР АНТОНОВИЧ ОВСІЙЧУК: ЛЮДИНА І ВЧЕНИЙ (ДОСЛІДНИЦЬКІ ВЕКТОРИ, ТЕКСТИ І КОНТЕКСТИ)», присвячена вшануванню 100-тої річниці з дня народження доктора мистецтвознавства, професора, лауреата Державної премії України імені Тараса Шевченка, дійсного члена НТШ, визначної постаті у творчо-мистецьких і наукових колах України. Ця подія стала однією із низки заходів, організованих Інститутом народознавства НАН України та Львівською національною академією мистецтв, покликаних осмислити масштаб і значення постаті вченого у процесі формування українського мистецтвознавства другої половини ХХ ст. У рамках конференції у залах Музею етнографії та художнього промислу ІН НАН України відбулося відкриття виставки живопису В.А. Овсійчука, на якій експоновано 40 малярських полотен, які належать до різних періодів творчості автора, як зі збірки ІН НАН України, так і з приватних колекцій. На відкритті виставки було також представлено каталог картин В.А. Овсійчука, котрі зберігаються у Національному університеті «Острозька академія» та велике відеоінтерв’ю із вченим.

На відкритті виставки «Малярство Володимира Овсійчука. «Світ як дорогоцінність». Зліва направо: Софія Король, завідувачка відділу мистецтвознавства ІН НАН України, к.мист.; Андрій Колотай, завідувач сектору експозиції Музею етнографії та художнього промислу ІН НАН України; Роман Василик, професор ЛНАМ, народний художник України; Степан Павлюк, директор ІН НАН України, академік НАН України; Андрій Клімашевський, заступник директора ІН НАН України, к.мист.; Романа Патик, громадська діячка, дружина художника Володимира Патика та інші гості відкриття.

Живопис В.А.Овсійчука. Фрагмент експозиції.

На відкритті виставки «Малярство Володимира Овсійчука. «Світ як дорогоцінність».
У роботі конференції взяли участь дослідники із 17 наукових установ України. Із вітальним словом до учасників конференції звернулися: директор ІН НАН України, д.і.н., проф., академік НАН України Степан Павлюк, голова НТШ в Україні, академік НАН України Роман Кушнір, проректор з науково-педагогічної роботи ЛНАМ, к.мист. Тарас Лесів, професор ЛНАМ, народний художник України Роман Василик, завідувачка відділом мистецтвознавства ІН НАН України, к.мист. Софія Король.

Відкриття конференції «ВОЛОДИМИР АНТОНОВИЧ ОВСІЙЧУК: ЛЮДИНА І ВЧЕНИЙ.(ДОСЛІДНИЦЬКІ ВЕКТОРИ, ТЕКСТИ І КОНТЕКСТИ)», актова зала ІН НАН України, зліва направо: Степан Павлюк, директор ІН НАН України, академік НАН України; Оксана Герій, с.н.с відділу мистецтвознавства ІН НАН України, к.мист.; Роман Кушнір, голова Наукового товариства ім. Шевченка, академік НАН України; Роман Василик, професор ЛНАМ, народний художник України; Тарас Лесів, проректор Львівської національної академії мистецтв, к.мист.; Софія Король, заввідділом мистецтвознавства ІН НАН України, к.мист.
Роботу конференції було розпочато двома ключовими доповідями. У першій – д.і.н., академіка НАН України Степана Павлюка – йшлося про найважливіші віхи життя і творчості В.А.Овсійчука у соціально-історичному контексті, а також про події та процеси, які найвагомішим чином вплинули на формування постаті вченого. Друга, виголошена д.і.н., професором ЛНАМ Романом Яцівим була зосереджена довкола розгортання програмних ідей наукової праці Володимира Овсійчука, осмислення його методології та їх актуалізації для сьогоднішнього розвитку українського мистецтвознавства.
Пленарне засідання конференції було присвячене розкриттю постаті вченого у різних виявах: як людини, наставника, педагога, науковця і митця. Свої виступи цим темам присвятили д.мист., проф., академік НАМ України Галина Стельмащук, д.мист., завкафедри історії і теорії мистецтва ЛНАМ Наталія Левкович, к.мист., проф. кафедри графічного дизайну Галина Новоженець, проф. кафедри художнього текстилю ЛНАМ Зеновія Шульга та ін.

Учасники та гості урочистого пленарного засідання конференції.
Метою конференції організатори вбачали рефлексію та критичну оцінку сучасного стану та шляхів розвитку української історії мистецтва, на життя, наукової праці і дослідницьких інтересів В.А. Овсійчука.

Учасники та гості урочистого пленарного засідання конференції.
Велике зацікавлення і жваве обговорення викликала робота секції «Дискурс українського мистецтвознавства: сучасний вимір», де було розглянуто історію розвитку самої дисципліни – мистецтвознавства. У доповідях, зокрема, аспірантки НАОМА Олени Озірної та д.і.н., ст.н.с. ІН НАН України Мар’яни Левицької артикульовано обставини формування і розвитку історії мистецтва в Україні впродовж драматичної першої половини ХХ ст. Було стверджено, що повноцінному формуванню мистецтвознавства як такого в Україні заважав її колоніальний статус та намагання остаточно зруйнувати будь-який натяк на власний погляд на історію мистецтва.

Засідання 3-ї секції «Мистецтво княжої доби: місцеві рецепції візантійської спадщини»: модерує – Андрій Клімашевський, заступник директора ІН НАН України, к.мист. (праворуч); доповідає – Володимир Жишкович, с.н.с. відділу мистецтвознавства ІН НАН України, к.мист. (ліворуч).
У секції «Мистецтво княжої доби: місцеві рецепції візантійської спадщини» на тлі жвавої дискусії розглянуто важливі для історії українського середньовічного мистецтва питання атрибуції, а також звернено увагу на прийоми і засоби художньої виразності у візуальній культурі українського середньовіччя.
Секція «Мистецтво ранньомодерної епохи. Художні форми ренесансу і бароко крізь призму соціальних, релігійних, політичних та естетичних контекстів» розгорнула свою роботу, здебільшого, над важливими питаннями іконографії християнського мистецтва та показала роль взаємовпливів та поширення репродукованих зразків усією європейською християнською ойкуменою того часу, що знайшло свій вияв в зміні іконографічного репертуару українського мистецтва XVII – XVIII ст.
Широка панорама тем у 5 і 6 секціях конференції («Мистецтво України ХІХ – початку ХХ ст. в орбіті імперій: пошуки ідентичності та шляхи емансипації» та «Український модернізм на мистецькій мапі Європи: (не)видимий художній світ»), нагадували нам про те, як українське мистецтво шукало шляхів оновлення, а також як часто мистецтво ставало ресурсом для утвердження суб’єктності українського народу.
У цілому конференція стала першою спробою осмислити теоретичний і практичний внесок у сучасне українське мистецтвознавство напрацювань видатного вченого, нашого сучасника і колеги В.А. Овсійчука.
Запис трансляції конференції доступний для перегляду: